onsdag den 13. november 2013

Praktikanterne og teknikken - et vaskeægte eventyr, på godt og ondt!

So here goes...mit første blogindlæg. Ellers ikke et medie jeg som udgangspunkt var særlig begejstret for at skulle benytte mig af, men kloge mennesker siger jo, at man skal prøve noget nyt og springe ud i det, så her er mit første spæde hop.


Praktikperioden er godt i gang og vi er 'allerede' i anden uge. Alt slidet og slæbet fra den sidste måneds tid er kulmineret i mødet med klassen og påbegyndelsen af forløbet. Vi har valgt at lave et forløb om personkarakteristik og dertil en grundbog i ibogs form - lavet i iBooks Author - indeholdende lydklip, film, tekst og billeder og en tilhørende procesbog i pdf-form. Vi har været meget ambitiøse - måske også mere end hvad godt er - men har også givet plads til lidt forskydning i programmet.

Når nu det er det første indlæg, er det vel kun passende at begynde med begyndelsen, så jeg spoler lige tiden en uge tilbage til den første dag i praktikken, onsdag d. 6. november.
4 praktikanter, 26 elever, 1 ibog og en hulens masse teknologi - det kunne gå både op og ned. Og op og ned gik det.
Dagen startede umiddelbart fint; eleverne tog god i mod os - men viste også hurtigt, at mange af dem har nogle meget aktive sider, der tit kommer frem. Den sidste time var sat af til downloading af ibøgerne - noget, der var blevet testet på Metopols ellers til tider ustabile net, og havde fungeret perfekt. Ibøgerne har en størrelse, der gjorde det umuligt at overføre på andre måder end via et dropbox link, men pyt med det - alt var klart og temmelig tjekket i følge os selv.
Men, men, men for lige at få en matematisk vinkel på problemet: hvad giver 26 elever + et link + én skoleinternetforbindelse? Svaret = kaos!
Efter en time måtte vi indse, at det eneste, der var lykkedes var at crashe dropbox (hvilket åbenbart medfører reprimande og midlertidig udelukning fra dropbox) og måske overførslen af et par enkelte bøger.

Nå men det skulle ikke slå os ud, og næste dag mødte vi klar til kamp - et meget dækkende ord.
De elever, der havde fået bøgerne hentet ned, måtte dele med de andre elever for at kunne udfører dagens gruppearbejde - hvor klassens livlige facon endnu engang satte praktikanterne på prøve - mens de resterende elever fik deres ibøger downloaded fra personalerummet, hvor forbindelsen øjensynligt er lidt bedre. På trods af enkelte 'episoder' blandt eleverne fungerede gruppearbejdet, og det viste sig også ved næste dags opsamling, at de havde fået noget ud af det og havde fået nogenlunde indsigt i brugen af henholdsvis personbarometer og ordkort.
Det hele mundede ud i, at de fleste, efter torsdag, havde både grundbog og procesbog på deres ipads - nu er det spændende så, om de kan finde ud af at bruge dem, og om det vil påvirke deres incitament til læsning, at det hele nu ligger på ipaden.

Fredag var dagen, hvor eleverne for alvor skulle til at gøre brug af grundbogen og procesbogen, samtidig med at romanen, der skal arbejdes med i 2. og 3. uge af praktikken, skulle introduceres. Vi var i gruppen, blevet enige om, at en lille introduktion til grundbog og procesbog nok var på sin plads - det var egentligt meningen, den skulle have ligget onsdag, men det kunne jo af gode grunde ikke lade sig gøre. På grund af tiden (der var kun en time til rådighed fredag), blev det en meget hurtig gennemgang, men forhåbentligt gav det lidt indsigt i, hvad der er hvad.
I hvert fald arbejdede eleverne godt med bøgerne i det næste, hvor romanen 'Op som en løve - ned som et lam' blev præsenteret, og på trods af nogen semi-pessimistiske før-læsnings forventninger, var det tydeligt, at eleverne blev fænget af anslaget, der blev læst højt på klassen.
Dog var det ligeså tydeligt, at det efterhånden var blevet fredag eftermiddag og weekenden (og fødselsdagsfejring af en af eleverne efter skole) lurede lige om hjørnet, for livligheden var på sit foreløbig højeste.
Lektien til næste onsdag blev givet - en lidt stor mængde lydklip og tekst - og der blev krydset fingre for, at de fleste havde forstået, bemærket og noteret.

Resultat efter den første uge: 4 trætte men optimistiske praktikanter med en ny forståelse for begrebet 'tekniske problemer'.

Observationer fra de første tre dage:
  • Det virker til at eleverne har svært ved at adskille ipaden som legemiddel og læringsmiddel. Meget pladsen er optaget af spil, og så snart der er pause - eller de har mistet koncentrationen - bliver der spillet. Jeg ville mene, at der ligger nogle vigtige didaktiske overvejelser her når skolerne vælger at uddele 'personlige' ipads til eleverne.

  • Selvom eleverne er vant til ipaden og - måske - er bedre til at bruge den end os der er det ældre, er den stadig ny og anderledes i forhold til det de kender til, og når man begynder at bruge den på nye måder kræver det, som så meget andet, en ordentligt indføring til systemet.

  • På ægte spejdermaner: Vær beredt - det er vigtigt, men vanvittig svært, specielt når der er teknik involveret!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar