torsdag den 21. november 2013

Blog på bagkant

At skulle skrive mine tanker om det jeg går og laver ned, er ikke noget jeg er vant til og tydeligvis heller ikke noget jeg er så god til at huske - deraf titlen på dagens blogindlæg. Heldigvis er jeg ekspert i at skrive ting ned på forskellige lapper placeret hulter til bulter i det hæfte (oldfashion, i know), der er blevet min trofaste makker i praktikken.

Onsdag i sidste uge var dagen, hvor arbejdet med romanen rigtig skulle i gang. Jeg havde ansvaret og havde forinden gjort mig rigtig mange tanker om det med at have en back-up plan - også hjulpet på vej af, at vi havde fået beskeden om, at en del af eleverne formentligt ikke havde fået læst, da de ikke kunne finde bøgerne (et problem de ikke virker til at have i skolen???!!). Jeg mødte derfor op med en plan A, en Plan B og en Plan C og meget hurtigt efter dagens start røg vi fra plan A til B - men det gjorde nu ikke så meget.


Dem, der ikke havde fået læst, satte sig ned i sofaområdet og læste eller lyttede mens dem, der havde fik 20 minutter til at læse i deres frilæsningsbog. 2 af drengene (der normalt er blandt de livlige af slagsen) havde ikke helt fået fat på det med personerne, men der var Josephine hurtigt over dem og fik en snak - stille og roligt - om hvem, der var hvem. De samme drenge fortalte også, at de virkelig synes, det var en spændene bog, og at den var meget bedre end de havde troet - de ville faktisk gerne læse forud!
Efter ca 15 minutter bad jeg den håndfuld elever, der havde læst om at hjælpe mig med at udfylde den planche jeg havde lavet hjemmefra så de via den kunne få styr på personerne i bogen og hvilke grupper de tilhørte. Selvom eleverne var lidt forvirrede over hvem, der var hvem gik det rigtig godt og på rolig vis fik vi i samarbejde udfyldt planchen.

Efterfølgende kom de andre elever ind, og klassen blev nu delt op i 4 nøje overvejede grupper fordelt på hver deres praktikant. De skulle så hjælpe med udfyldelsen af endnu en planche, der skulle give dem et visuelt overblik over Leo - og som skulle indgå senere i forløbet. De skulle lave henholdsvis Ordkort på Leo, Personbarometer, Leos grupper og Baggrunds info. Selvom nogle af eleverne synes, det var lidt svært, da de jo ikke 'kendte' ham så godt endnu, gik det rigtig godt og planchen kom op og hænge ved siden af den anden.
Næste punkt på dagsordenen var Cirkellæsning - en øvelse, der skulle hjælpe dem med at komme ned i teksten og lytte til hinanden, noget de ikke er så gode til i klassen. Fire roller fordelt på fire personer: Højtlæser, Fokusfætter, Sporhund og Spørgejørgen.
Desværre gjorde den evindelige tidsmangel at vi ikke kunne nå at lave den ordentligt (hvor eleverne blev delt op i grupper og på 4-mandshånd udfører læsningen). Istedet måtte der improviseres: hver praktikant fik et skilt med sin rolle om halsen og  efter en sådan-gør-man-runde satter praktikanterne sig ned ved hver deres klynge borde og bordene fik så den rolle - næste gang rotterede de, så alle borde fik prøvet alle roller (med undtagelse af højtlæser). Det fungerede måske ikke helt så godt, men oplæsningen blev gjort færdig og eleverne forstod meningen bag øvelsen - forhåbentligt!

Men på trods af b-planer og improvisationer var det alt i alt en rigtigt god dag - og den første uden de helt store teknologiske udfordringer og kiks. Elverne var nogenlunde rolige og arbejdede godt med opgaverne! En dejlig optur, der forhåbentligt smitte af på de næste dage (og uger)...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar